Berlin

Nu är vi i Berlin. Vårt sista riktiga stopp på vår resa. Det känns konstigt att den snart är slut. Men lite tid har vi kvar än. Imorgon tänkte vi gå på en gratis guidetur. Det finns ett företag som ordnar gratis guideturer i de flesta stora städer. Det är inte gratis i egentlig mening men det fungerar så att man betalar endast dricks. Så om man är nöjd med guidningen ger man ca 10 EUR i dricks efteråt. Väldigt trevligt system tycker jag. Vi gick på samma slags rundtur i Amsterdam och var väldigt nöjda, det är kompetenta guider verkar det som. Vi pratade med en tjej som hade gått turen i tre olika städer den här sommaren, Berlin, Paris och Amsterdam.

Vi anlände som sagt till Berlin idag, på kvällen. Vi blev mycket glada när vi såg att de hade ett gästkök, det första vandrarhemmet på länge som har haft det. Vi bestämde oss för att laga en god pastamåltid. När vi skulle sätta på spisen var det lite problem för det var en gasspis. Varken jag eller Carro har någonsin använt en gasspis och hade ingen koll på hur en sådan fungerade. Det kändes som att vi var mycket riskabla. Men jag kom ihåg att min mormor och morfar brukade ha en gasspis och hur den fungerade. Så jag lyckades tända den efter några stycken bortslösade tändstickor. Sedan lagade vi pasta och åt den med skinka, mozzarella och tomater. Mums. Fast jag ville egentligen bratwurzt istället för skinka för jag tyckte att det kändes mer tyskt. Vi funderar på att äta bratwurzt med potatis imorgon.


Det är inte svårt att gissa vilken historisk händelse som den guidade turen fokuserade mest på.


Här är minnesplatsen för förintelsen. Denkmal für die ermordeten Juden Europas. Det består av 2711 stycken stenblock av olika storlekar som har arrangerats i vissa ordningar. Vår guide berättade att ariktekten inte ville att minnesplatsen skulle föreställa någon speciel händelse i förintelsen utan kunna tolkas på olika sätt. Vissa ser blocken som gravstenar, andra ser dem som soldater på led. Vissa ser deras stigande höjd som en liknelse för hur hotet mot judar eskalerar.

Minnesplatsen står mitt i det absoluta centrumet av Berlin och vår guide, som var från USA, sa det att han är imponerad av Berlin eftersom inget annat huvudstad har använt en av sina mest centrala platser för att visa på det absolut värsta i deras historia. Det visar på att de inte på något sätt försöker gömma undan sin historia utan att de vill att så många som möjligt ska se och lära av deras misstag.


Här är ett minnesmärke för de böcker som brändes av Nazisterna i Berlin. Under glasrutan finns ett rum med tomma bokhyllor som symboliserar de böcker som förstördes, många av dem fanns bara i ett exemplar.


Kommentarer
Postat av: Kristina Buhrgard

Vad roligt att läsa och se var ni har varit! Ni har verkligen lyckats få in många städer på er resa. Om ni är kvar i Berlin fortfarande, så missa inte Neues Museum, som innehåller Egyptiska museet och papyrussamlingen. Där finns bl.a. Nefertiti, som är ett under av skönhet. Har det så bra nu mot slutet av er tripp! Ps. Tack för vykortet!!

2010-07-27 @ 11:42:52
Postat av: Julia

hej! Hittade precis din blogg. Jag och MIN kompis Carro ska ut å tågluffa i augusti :) Underar lite va guideföretaget heter så kan vi oxå ta en sväng med dem :) Varma hälsningar Julia

2012-07-07 @ 20:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0