Festival in Minneapolis

Idag var jag inte i skolan. Jag var på festival of nations med skolans spanish club. Alla utbytesstudenter är med i spooner high school spanish club för det är den multikulturella clubben.

Festivalen var inomhus, i en stor lokal i Minneapolis. Det var en stor bazar som sålde saker från olika länder. Rysslands bord sålde mest ryska dockor, Japans bord sålde många solfjädrar och parrasoller, på Burmas bord var det massor av olikfärjade randiga mössor, osv. Jag köpte en klänning i Libanon.

De hade också en restaurangsektion med mat från hela världen. Jag gick med några kompisar som ocjså är i Spanish club och vi köpte alla några olika smakbitar och delade på dem så att alla kunde äta allting. Vi åt mat från Colombia, Egypt, Danmark, Grekland, Norge och några andra bord. Jag gillade krob knohr, det var bönor som hade legat i cocosnötmjölk.

Jag och Megan Smith gick sedan och kollade på dansuppträdanden. Vi såg många olika kulturella danser. Den tråkigast var Scottlands (säckpipor) och den bästa var saudia arabia (en slags dans med sjalar).

Efter vi hade kollat på danser ett tag gick vi till andra våningen. Där var det utställnigar från de olika länderna med olika personer vid varje lands bord stod och berättade om landet. Det var interesant.

Jag trodde att det skulle vara en hel del svenska grejer där. De flesta svenskar som utvandrade till USA åkte till Wisconsin och Minnesota. Men det fanns bara ett bord med Sverige (i bazaren), medans Norge hade tre olika bord. De hade ett i bazaren, ett i restaurangen och ett uppe i utställningen. Skärpning svensk-ättlingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0