Snow Day

Idag är det snow day. Skolan är instäld och alla är inne och slappar. Förrutom jag som passade på att springa när jag hade en ledig dag och allt. Det är inte många som springer under vintern i Sverige men här i USA är det väl cirka en per hundra människor. Vilket gör att jag känner mig som en super hurtig person (hurtig är ett roligt ord) när jag springer här i -19 grader C och blåst.

På nyheterna varnade de för köldskador som det är risk att man får om man är blöt (=svettig) ute i kylan. Jag tog det säkra för det osäkra och hade på mig fyra lager tröjor, två par byxor, två par vantar, raggsockor, halsduk och mössa. Det läskiga var att trots alla lager var jag nära att förfrysa en del av örat. Under hela tiden medans jag sprang gick det bra och jag frös inte alls men de sista 500 meterna blev det blåsigt och kylan gick igen min mössa till mina öron. Jag värmde upp dem med mina händer men när jag kom in i huset var mina öron superkalla och en liten del av mitt vänsteröra var fruset och utan känsel. Det gick över efter bara typ 10 sek när jag värmde den med fingrarna men det var ändå läskigt.

Angående gårdagens inlägg. Jag vet inte vart jag fick minus 7 grader ifrån. Igår var det inte minus sju grader i Spooner, varken i farenheit eller i celsius. -30 grader vindtemperatur var dock rätt. För dom som inte vet det är vindtemperatur när man räknar med både temperaturen och vinstyrkan tillsammans. När det är -30 grader farenheit i vindtemperatur betyder det att det känns lika kallt som det skulle ha gjort om det var -30 grader och vindstilla. -30 grader i farenheit är -34 grader i celsius. Nästan samma temperatur. Här är en tabell om någon vill se hur celsius och farenheit förhåller sig till varandra http://www.albireo.ch/temperatureconverter/table.htm

Kommentarer
Postat av: Andreas

Verkar ruskigt kallt borta i staterna. Jag var i Gävle en gång för att spela hockey. Det var ca: 15 minus och man längtade in i omklädningsrummet så fort man började värma upp. Ni har det dubbelt så kallt....

Det där med vindtemperatur verkar lite osäkert. Vindstyrkan kan ju variera ganska kraftigt. Det låter dock ganska praktiskt.

2009-01-16 @ 00:36:51
Postat av: Ylva

Lotta spelade fotboll idag, -10 men alldeles vindstilla så jag tror det var ok. -19 verkar tufft joggingväder!

2009-01-16 @ 23:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0