Jag köpte en bok

I torsdags köpte jag en nyutkommen bok i Spooners bokhandel. Den hette The girl with the dragon tatoo. I Sverige går den i ett annat namn, nämligen Män som hatar kvinnor, av Stieg Larsen.
Jag har nämt i tidigare blogg inlägg hur man som utbytesstudent blir överdrivet bessat av allt som är från ens eget hemland. Så, där var en av mina favoritböcker mitt i Spooners bokhandel, dessutom med en rekomenderad-av-personalen-skylt framför. Jag var helt enkelt tvungen att köpa den.

Det kan verka konstigt att jag läser en översatt bok när orginalet är skrivet på mitt modersmål. Men, ett utbytesår handlar ju om att lära sig hur resten av världen ser på ens land.

Att hitta en svensk bok i dess bokhandel har höjt mina possitiva känslor för Spooner. Många gånger sedan jag kom hit till Spooner har jag bevittnat den amerikanska inställningen, som man alltid hör talas om även i Sverige, att det inte finns mycket den genomsnittlige amerikanen inte bryr sig särskilt mycket om anything outside the US. Men de bryr sig faktiskt en del om andra länder också. Särskilt imponerande att de ens märker av ett litet pluttland som Sverige.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag tycker att det var jättekul att du köpte denna översatta bok. Mkt intressant att läsa en svensk bok översatt. Du måste berätta vad du tyckte. (men din svenska börjar bli lite småbedrövlig, vad gäller stavning i alla fall... (det ordnar sig när du kommer tillbaks och får rättstavningsprogram på din dator))

2009-01-13 @ 18:20:34
Postat av: Ylva

Kom att tänka på en sak till när jag läste ditt inlägg för andra gången - DU har verkligen lärt dig något när du inser att Sverige är ett litet pluttland.

Även svenskar har lite storhetsvansinne ibland.

2009-01-14 @ 17:34:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0