Noodles and Zapata in Berlin

Carro och jag bestämde oss för att se lite av Berlins nattliv igårkväll. Vi hörde rekomendationer om en populär klubb som heter Matrix. Den ligger i den östra utkanten av Berlin. Nära east side gallery dit vi gick igår eftermiddags. Vi köpte ett dagkort för kollektivtrafiken så att vi skulle kunna åka dit och hem gratis. Eftersom vi också åkte runt i Berlin på dagen så tänkte vi att det dagkort vore billigare än engångsbiljetter. Ingen annan stad hitils har det varit ens i närheten av lönsamt att köpa dagkort istället för engångsbiljetterna. Det brukar gå ungefär 10 biljetter på ett dagkort minst. Här i Berlin kostade biljetterna 2 EUR styck och dagkorten 6 EUR styck så det kändes ganska praktiskt att köpa kortet istället. Iallafall, nog om Berlins biljettsystem.

Carro tog senare reda på att tunnelbanan slutar gå redan vid 1. Vilken sömning storstad tyckte vi. Vi funderade på hur vi skulle kunna ta oss hem från klubben på morgonen. Vi pratade med en kvinna vid reseinformationen på en station och hon gav oss en tidtabell med bussar och visade på de tre olika nattbussar vi skulle behöva ta för att komma hem. Vi hade ingen vidare lust att tillbringa halvanatten med att åka tre olika nattbussar. För att inte tala om hur mycket tid som skulle gå åt till att hitta busshållplatserna. Vi bestämde oss för att istället gå på den mindre populära klubben/baren Zapata som ligger typ 5 min från vårt vandrarhem, vi bor riktigt centralt här.

Före vi gick på klubben så åt vi en supergod wook på restaurangen Singapore bar and restaurant. Det var väldigt svårt att hitta wook i Berlin. Vi var jättesugna på någon slags nudlar men problemet var att Tyskarna kallar vanlig pasta för nudlar också. När vi frågade restaurangerna om de hade nuddlar så visade de genast på spagethi carbonara och bolognese. "Do you have asian noodles" frågade vi men vi fick hela tiden endast nekande svar. Tillslut hittade vi iallafall ett riktigt nice ställe med god mat.

Efter middagen gick vi hem och hängde på vandrarhemmet i tre timmar. Ingenting händer på klubbar innan 11 i Sverige och eftersom klubbarna i Berlin har öppet hela natten så antog vi att det förmodligen är ganska dött där innan 11. Klockan halv tolv gick vi till Zapata. Inträdet var 3 EUR (!!!) Själva klubben var en liten lokal med bar och en scen där ett spanskt band uppträde för kvällen. Det är roligare att dansa till okänd musik när man är utomlands än att höra samma gamla Tik tok låt av Kesha. Om man gick ut genom bakdörren på Zapata så kom man till en liten gård där en grupp folk körde eldshower och jonglerade. Från gården kunde man gå in på andra småklubbar också, de ingick alla i samma entre så man kunde gå emellan de olika dansgolven eller sitta ute på gården och kolla på eldsprutare. Det var en riktigt nice klubb.

East side gallery, är en del av Berlinmuren som har fått stå kvar och blev målad med olika budskap om fred och frihet.

Berlin

Nu är vi i Berlin. Vårt sista riktiga stopp på vår resa. Det känns konstigt att den snart är slut. Men lite tid har vi kvar än. Imorgon tänkte vi gå på en gratis guidetur. Det finns ett företag som ordnar gratis guideturer i de flesta stora städer. Det är inte gratis i egentlig mening men det fungerar så att man betalar endast dricks. Så om man är nöjd med guidningen ger man ca 10 EUR i dricks efteråt. Väldigt trevligt system tycker jag. Vi gick på samma slags rundtur i Amsterdam och var väldigt nöjda, det är kompetenta guider verkar det som. Vi pratade med en tjej som hade gått turen i tre olika städer den här sommaren, Berlin, Paris och Amsterdam.

Vi anlände som sagt till Berlin idag, på kvällen. Vi blev mycket glada när vi såg att de hade ett gästkök, det första vandrarhemmet på länge som har haft det. Vi bestämde oss för att laga en god pastamåltid. När vi skulle sätta på spisen var det lite problem för det var en gasspis. Varken jag eller Carro har någonsin använt en gasspis och hade ingen koll på hur en sådan fungerade. Det kändes som att vi var mycket riskabla. Men jag kom ihåg att min mormor och morfar brukade ha en gasspis och hur den fungerade. Så jag lyckades tända den efter några stycken bortslösade tändstickor. Sedan lagade vi pasta och åt den med skinka, mozzarella och tomater. Mums. Fast jag ville egentligen bratwurzt istället för skinka för jag tyckte att det kändes mer tyskt. Vi funderar på att äta bratwurzt med potatis imorgon.

Det är inte svårt att gissa vilken historisk händelse som den guidade turen fokuserade mest på.

Här är minnesplatsen för förintelsen. Denkmal für die ermordeten Juden Europas. Det består av 2711 stycken stenblock av olika storlekar som har arrangerats i vissa ordningar. Vår guide berättade att ariktekten inte ville att minnesplatsen skulle föreställa någon speciel händelse i förintelsen utan kunna tolkas på olika sätt. Vissa ser blocken som gravstenar, andra ser dem som soldater på led. Vissa ser deras stigande höjd som en liknelse för hur hotet mot judar eskalerar.

Minnesplatsen står mitt i det absoluta centrumet av Berlin och vår guide, som var från USA, sa det att han är imponerad av Berlin eftersom inget annat huvudstad har använt en av sina mest centrala platser för att visa på det absolut värsta i deras historia. Det visar på att de inte på något sätt försöker gömma undan sin historia utan att de vill att så många som möjligt ska se och lära av deras misstag.

Här är ett minnesmärke för de böcker som brändes av Nazisterna i Berlin. Under glasrutan finns ett rum med tomma bokhyllor som symboliserar de böcker som förstördes, många av dem fanns bara i ett exemplar.

Reka i Amsterdam

Första dagen i Amsterdam var som våran introduktionsdag. Ingen av oss har varit där tidigare så vi var inte säkra på vart i staden vi ville gå. Vi började med att gå från vandrarhemmet in mot city och vi gick på några av de turistätaste gatorna. Carro köpte en liten flagga i en av affärerna, hon köper en i varje land för att sy på sin väska som en souvenir.

Senare gick vi bort från city ut till stadsdelen Jordaan, i vstra delen av Amsterdam. För i tiden var det den fattiga delen av staden där alla arbetarfamiljer bodde. Nuförtiden är det snarare övre medelklass som bor där, enligt Carros guideanteckningar. Det var trevliga kvarter dar, vackra gammaldags hus.

Vi åt lunch på en pannkaksrestaurang i Jordaan. Jag åt pannkaka med kyckling på. På eftermiddagen åkte vi på en timme lång guidad båttur. Båten gick runt stadens kanaler och visade några av de kända vyerna.

Vid hamnen.

Amsterdam

Vi anlände till Amsterdam klockan 4 på eftermiddagen. Det tog oss ungefär en timme att hitta till vårat vandrarhem. Det verkar som ett ganska oorganserat vandrahem men det ligger åtminstonde utanfor red light distriktet.

Vandrahemmet har varken micro lr kök så vi åt kall mat till middag. Jag åt sallad med linser och Carro åt kall skinkpaj. De flesta andra backpackers vi har träffat verkar inte tycka att det är något problem när vandrarhemmen inte har något kök eller ens en micro. De äter bara ute hela tiden. Vi tycker dock att det blir lite dyrt att äta all mat ute. Dessutom är det svårt at få tag på nyttig restaurangmat. Om man köper billig snabbmat så är den ju själklart onyttig men även när vi har gott till vanliga restauranger har det varit svårt att beställa in någon bra mat. I Paris förskte vi beställa in kokt potatis istället för pommes frittes och de tog jätte lång tid innan de fattade, fastän vi använde oss av de franska frasen (pommes de terre)

Efter maten gick vi till internetcafe och vi ska snart boka vårat vandrahem i Berlin som är vårt nsta stopp.

Igår var de förresten Belgiens nationaldag. Det var vår sista natt i Brugge och vi hade skitkul när vi stod på deras huvudtorg och lyssnade p flammländska folksonger. Och även en del engelska låtar.

Bryssel - Bruggs

Vi stanade tre nätter totalt i Bryssel. Den tredje dagen åkte vi vidare till den belgiska staden Bruggs. Bruggs är en liten stad som ligger ungefär en timmes resa från belgien. Vi hade inte hört talas om den innan vi började vår tågluff men många backpackers tipsade om den. Det är en väldigt vacker stad. Stor kontrast mot Bryssel där det i stort sett inte fanns varken träd eller vatten någonstans i stan.

Vi kom fram till Bruggs ungefär mitt på dagen. Vi hade bokat vandrarhem i förväg men incheckning var inte förrän tidigast klockan 2. I väntan på incheckningen promenerade vi ner till ån / kanalen som går runt hela Bruggs. Där åt vi våra mackor som vi hade smuglat med oss från hotelfrukosten i Bryssel.

Här är en karta över brugge.

På eftermiddagen gick vi runt i Brugge och kollade in staden. Senare hade vi problem med middagen för här finns bara två sorters restauranger, dyra restauranger eller restauranger där allt är friterat. Ibland är de båda sakerna samtidigt. Tillslut köpte vi tonfisk och bröd i en butik. Jag åt riskakor med tonfisk till middag, ganska gott. Imorgon ska jag nog köpa lite sallad och äta för att balansera upp det hela.

Bryssel

Idag är våran andra dag i Bryssel. Igår gick vi runt i innerstan och kollade på de olika turistställena. Vi såg "världens vackraste torg" som Bryssels Grand Place brukar kallas. Det såg ganska snyggt ut men vi fick inte någon ordentlig titt på det för det var någon slags match som höll på där mitt på torget. Fråga mig inte vilka det var som spelade eller vilken sport det var för det har jag ingen aning om men det verkade vara en ganska big deal för det var en hel del publik och de hade inträde för folk som ville sitta på en läktare och kolla. Spelet verkade gå ut på att man skulle kasta upp en liten boll i luften och slå till den med handen, för det var allt spelarna gjorde.

Vi gick runt i det centrala Bryssel och kollade på Maneken Pis (en staty) och på andra saker. Till lunch åt vi en varsin våffla, väldigt belgiskt tycker jag. Vi köpte också en varsin chokladbit i en belgisk chokladbutik.

På eftermiddagen gick vi och kollade på Serie centret. Det är ett museum som de har i Bryssel med alla de kända belgiska serierna. Vi kände inte igen så många förrutom förstås Tintin. Jag fick reda på att Tintins tecknare inte hetter Herges, som det står på tidningarna, utan George Remis tydligen :P

Senare gick vi förbi Grand Place igen när matchen var slut. Då fick vi oss en ordentlig titt på torget och vi var båda överens om att det knappast är det vackraste torget vi har sett. Carro tyckte att det bland annat saknade en fontän i mitten, något som jag håller med om att varje torg med självaktning borde ha. Vi tyckte också att det skulle ha behövts några träd eller vackra rabatter.

Här är en bild på grand place. Tagen från internet, inte från våra kameror.

På kvällen gick vi runt och letade efter ett ställe att äta på. Vi försöker hitta ställen som inte är för dyra men som inte heller är snabbmatsställen. Vanligtvis brukar vi laga mat eller köpa micromat men eftersom vi bor på hotel här så har vi varken spis lr micro. Därför gick vi runt en lång tid och försökte hitta ett bra matställe, det fanns inte så många. Tillslut köpte vi en varsin pajbit från ett ställe som hette Ekki. Senare när vi gick tillbaka till hotelet så hamnade vi på en lång, smal gata där alla restauranger verkade ligga som vi letat efter tidigare. Vi kommer förmodligen att äta där ikväll.

Paris

Vi bodde i Paris i fyra nätter. Vi anlände på morgonen eftersom vi åkte natttåg. Den första dagen gick vi mest bara runt och kollade på stan. Det var lätt att hitta till vandrarhemet, det låg ungefär 5 min från stationen. Där lämpade vi av våra väskor. Vi åt lite omelett till lunch den dagen. Annars gick vi som sagt mest omkring. Det var många, många år sedan jag var i Paris. Jag kommer inte ihåg någonting av det mer än eifeltornet och notre dame.

Det är svårt att beskriva Parisvistelsen bara med ett kort blogginlägg. Vi såg de flesta av de välkända turistgrejerna. Sista dagen åkte vi metro till en kyrka som ligger i norra Paris centrum. Kyrkan heter Sacre Coeur och ligger på en hög kulle så man kan se hela stan därifrån. Lika bra som utsikten från Eifeltornet men billigare :)

Vi delade rum med en till tjej, Elena. Hon var i Paris för att förbättra sin franska inför ett projektarbete som hon ville genomföra i Paris som en del av hennes studier på Cambridge. Vi umgicks en del med henne och pratade om skillnaderna mellan Frankrike, Sverige, England och Italien (hon var från Italien).

Den 14 juli var det nationaldagen och vi gick ut på stan och kollade på paraden. Efter en halvtimme började det ösregna. Sedan ösregnade det hela dagen. Vi stod någon timme och tryckte under en markis. När det blev fem minuters uppehåll så rusade vi in på en lunchrestaurang. Där åt vi franska crepes och väntade på att regnet skulle sluta, men det gjorde det aldrig. Tillslut sprang vi från restaurangen, genom ösregnet, ner till tunnelbanan. Sedan åkte vi till ett köpcentrum och kollade runt där. Carro och jag tyckte det såg ut som NK fast större. Jag antar att de har inspirerats av Frankrike.

En av dagarna var vi på Louvren, fri entre för folk under 25 som är från EU-länder. Vi hyrde varsin audio guide för 6 EUr var och lyssnade till guidningen av de olika tavlorna. Det var riktigt intressant, fast jag skulle ha önskat at guiden hade komentarer för fler tavlor, det fanns bara guidning för de välkändaste verken.

Den 17e lämnade vi Paris och åkte till Bryssel, där är vi nu.

Barcelona - Paris

Efter Barcelona så var det dags för Paris. Vi åkte ett nattåg dit. Våra interrailpass gäller inte på nattåg men vi fick en bra rabat med dem. Våra biljetter gällde för couchette vilket betyder sovvagn på franska (se vad min franska förbättras). Resan tog 12 timmar men eftersom vi hade sängar så sov vi 10 av dem. Det var så skönt att sova hela tågresan, vi har åkt natttåg innan men då var det bara sittplatser. Vi delade kupeen med två tjejer från Holland som var på väg hem från Barcelona efter en tiodagars tågluff. De var lite deppiga över finalförlusten. Annars var de trevliga, vi fick lite tips för Amsterdam av dem.

Ungefär såhär såg vår sovcupe ut. Fast vi hade bara två sängar på varje sida.

Barcelona och våra tre vandrahem där

Jag har inte skrivit några fler blogginlägg sedan luxemburg för det har varit svårt att få tag på billigt internet. Här i Bryssel kostar internet bara 1EUR/h på internetcafe. Därför tänkte jag passa på att skriva några stycken inlägg på en gång. Dessutom vill jag tipsa er om en annan bra blogg med ett liknande ämne ^^ www.kauffmann.blogg.se heter den. Carros blogg :)

Efter att ha bott tre nätter vid la rambla så var vi tvugna att byta vandrarhem för vi hade bara bokat tre nätter och resten var fullt. Vi sov en natt till på ett vandrarhem nära port olympic och sedan bytte vi en gång till och sov på ett som låg långt uppe i stan utan närhet till något särskilt specielt. Jag och Carro känner nu att vi har full koll på vandrarhemskvaliten i Barcelona eftersom vi har bott vid så många. Vi diskuterade vilket vi gillade bäst och kom fram till att de alla hade olika saker som var bra med dem.

Det första vandrarhemet låg precis vid den absolut trevligaste gatan i Barcelona, la rambla, en riktig turistgata men på ett bra sätt. Billiga souvernirshopper, trevliga restauranger och massor av saker att se. Vi åt tapas och drack sangria på en trevlig restaurang precis vid vandrarhemmet.

Det andra vandrahemet låg i ett område med betydligt mindre turister i. Det var ett väldigt välordnat vandrarhem, renligt och luftkonditionerat. Det hade ett stort kök där vi kunde laga mat (man blir duktigt trött på smörgåsar när man är på tågluff ). Det andra vandrarhemet låg dessutom ganska nära en av stränderna. Vi gick ner dit till Port olympic och badade där den dagen. Detta vandrarhem hade även en pool på¨taket, vilket vi tyckte kändes väldigt lyxigt. Vi badade knappt där eftersom den var liten som tre badkar ungefär och vi hade ju hela medelhavet så nära.

Det tredje vandrarhemet låg inte nära varken shopping eller bad. Däremot hade det, till skillnad från de två föregående ställena, massor av gäster som också var backpackers. Vi träffade en trevlig tjej, amy, som studerade i Australien men som var från kina och som just nu reste runt i Europa. Det var Amy som tipsade oss om att de hade satt upp storbildsskärmar på plaza espanya där man kunde se fotbollsfinalen. Så vi tre gick dit och kollade och det var en fantasktisk upplevelse, jag är så glad att Spanien vann för det var så kul att se :D

Här är en bild från plaza Espanya där vi såg fotbollen.

Jag kan inte ladda upp mina egna filmklipp som jag har därifrån men jag hittade den här clippet på youtube som är filmat på plaza espanya där jag var.

Barcelona

Vi är i barcelona. Vi kom för två nätter sedan. Första dagen ägnade vi i stort sett helt och hållet åt att förska boka tåget tillbaka till Frankrike som vi ska ta den 12e. Vi hade massor av problem med denna tågbokning och blev ordentligt irriterade. Vi visste inte riktigt om vi borde vara arga på Frankrikes tågsystem eller Barcelonas tågstationspersonal. Vi valde Barcapersonalen för de talade så dålig Engelska att det var löjligt. Idag gick vi tillbaka och lyckades tillslut boka en dyr biljett på ett nice nattåg som åker från Barcelona till Paris non stop.

När vi hade bokat tåget så gick vi till stranden. Senare på kvällen åt vi tapas och drack sangria på en uteservering precis vid vrt hotel.

Vrt vandrarhem ligger precis vid metrostationen Liceu. http://maps.google.es/maps?hl=es&tab=wl&q=google%20maps

Det ligger precis vid gatan la rambla. En riktig turistgata med dyr shopping. Affärerna har öppet till sent på kvällen. Idag köpte jag 5 vykort och ett par flip flopps från en affär klockan halv 11 på kvällen.

La Rambla

Vi är i Luxemburg

Dag 3. Vi kom till Luxemburg i går förmiddag. Vi var sömniga och svettiga efter att ha tillbringat natten på olika tåg åkandes mellan Köpenhamn och Luxemburg Ville. Inte för att det inte var trevlig att åka tåg igenom Danmark, Tyskland och Luxemburg. Vi åkte färga mellan Röby och putgaarden men vi behövde inte byta tåg. Istället körde tåget upp på färgan som bilar brukar göra annars.Vi var framme i Luxemburg ville ungefär klockan 10 på förmiddagen. Jag ville genast börja prata franska med alla men de är alla så bra på engelska här så det kändes direkt fånigt. Jag får spara det till Frankrike.

Carro och jag bestämdes oss för att ge oss iväg till vandrarhemmet för att se om vi kunde låsa in våra ryggsäckar där på förmiddagen fastän tidigast möjliga incheckningstid var klockan 13:00. Luxemburg är riktigt litet så vi kunde gå till vandrarhemmet från stationen trots att de inte alls ligger i samma delar av staden. Vandrarhemmet är mycket trevligt. Väldigt fräsht och modernt. Det ligger på den västra sidan av staden. Nere i ravinen, för de som vet vad det betyder. Vi fick låsa in våra väskor gratis trots att vi inte hade checkat in ännu. Vi gjorde då det och började sedan planera för lunch.

Vi hade ätit Mcdonalds till frukost så vi var inte så pigga på det igen. Istället bestämde vi oss för att gå till en mataffär och köpa lite lunch. Det finns inget kök här på vandrarhemmet så vi kan inte laga något men vi tänkte att vi säkert kunde hitta något som bara behövde mikras. Mikro finns det nämligen här.

Vi frågade i receptionen var närmsta mataffär fanns men hon sa att alla mataff'rer var stängda idag eftersom det var söndag. Vi var mycket förvånade. Receptionisten sa att det emellertid kunde finnas två mataffärer i staden som kanske var öppna på söndagar men isåfall högst så länge som till klockan 12 på dagen. Vi fick väldigt bråttom att leta upp dem eftersom klockan vid den tiden redan var 11. Vi gick och vi gick i den lilla staden Luxemburg Ville. I stort sett hela staden var igenstängd.

En av mataffärerna var öppna och vi han i tid med 10 min till godo. Vi köpte fyra bananer, ett paket pannkakor, en bruk sylt, en ljus baguette och två burkar ravioli. Vi gick tillbaka till hotelet och åt pannkakorna. Sedan gjorde vi upp planer för eftermiddagen. Jag tänkte springa och Carro tänkte ta en dusch och fixa med saker på internet (de har gratis internet här) Sedan skulle vi sätta oss ner och planer hur vi ska ta oss till Barcelona.

Våra planer blev kullkastade när vi träffade en av tjejerna som vi delade rum med. Hon frågade oss om vi ville hänga med ut en sväng och vi tänkte att en liten sväng orkar vi väl med. Det slutade med att vi gick på en många timmar lång fotorunda och fotade allt från källarhålor i en gammal fästning till vackra utsikter över kanalen som går genom staden.

Klockan fyra kom vi tillbaka. Då stack jag och sprang, grymt jobbigt var det var det finns ingen platt mark här bara backar. När jag kom tillbaka duschade jag en lång skön dusch, den första sedan igår morse. Sedan gick jag och Carro ner till rummet med datorerna för att skriva på bloggar och att planera vår nästa tågbokning. Nu ska vi äta ravioli.

Här är en bild från Luxemburg

Final entrance

My school starts tomorrow. The end of my summer vacation. I've decided to give this blogg a rest now. It's really just a traveling blog. So I'll start it up again when I go on my next trip. Hopefully it'll be soon.

Concerts

Tuesday, there was a lot going on in the city. There's something going on this week called Ung 08 Festivalen which is a festival for young people living in Stockholm. It's really mostly for people not of age. So they have something to do and don't have to go to parties and drink. So me and my friend Anna are really too old for that but it's still a nice concert, outside in the middle of the city, and it's free. So we went there and we had fun.

Here's Bounce from Ung 08 Festivalen.

But before that we saw another free outdoor concert (somebody tell me if I spell concert right or wrong). It was a tribute concert for a very famous artist called Ted Gärdestad. He made very popular folk rock songs but died of suecide in 1997 while he was still very popular. I didn't see the whole Ted Gärdestad concert because I don't like slow music that much. But Ted Gärdestad's songs are good so I did se a couple of them. The ones in the end of the concert.
Here is a part of the concert with a song called The sky is a innocent shade of blue, sang by Johan Boding.

Rabbit

My sister Lena is getting a rabbit. She took care of Bamse while I was gone and when he died she was very sad. Mom decided that if she wanted she get a rabbit of her own.

I'm trying to make Lena want to name the rabbit Skalman. My rabbits name Bamse came from a swedish kid cartoon. And in the cartoon Skalman is Bamses friend

This is the three main character.
Lille Skutt, Skalman and Bamse

The comic is super famous in Sweden but you can't find it anywere els in the world wich I think is very sad ;)

Of course I don't want Lena to name her rabbit Lille Skutt (the name of the white rabbit to the left) That would be to boring since that's a traditional rabbit name XD

JKW

This is a weird wedding walk.